Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 1:49, 16 Wrz 2006 Temat postu: Jak latac AN-2 |
|
|
Jak latac samolotem AN-2 by Xomer ?
Krotki wstep:
To bardzo wazne pytanie, nie kazdy to potrafi, a w przypadku tego samolotu na szczescie nie wystarczy zaladowac maszyny, nacisnac ctrl+e i poleciec na maksymalnym ciagu jak niektorzy robia
Otoz postaram sie pokrotce wyjasnic sensownie jak latac tym samolotem.
Oto plik , w ktorym zawarty jest opis uruchamiania samolotu, oraz opis poszczegolnym zegarow: [link widoczny dla zalogowanych]
Tekst zawarty w pliku nie jest mojego autorstwa, otrzymalem go jako plik *.doc, niestety nie wiem czyjego to jest autorstwa, mam nadzieje, ze autor sie nie obrazi, troche przerobilem ten plik i wyekportowalem do pdf, aby byl czytelniejszy. Ale przejdzmy do rzeczy !
Uruchomilismy an-2 wedlug opisu i co teraz ? Czy mozemy poprostu leciec jak nam sie podoba ? Niestety nie
Po poprawnym uruchomieniu samolotu powinnismy dodac kilka procent mocy, bo inaczej niestety samolot nam zgasnie
Kiedy samolot nam nie zgasnie warto byloby powlaczac zasilanie do wszystkich budzikow. Przelaczmy wiec wszystkie przyciski od numeru 46 do 54, (Wlaczamy oswietlenie klawiszem 45) tak aby byly w pozycji "gornej" czyli poprostu wlaczone. Samolot powinien nam ozyc. Jesli jest dzien to wlaczamy swiatla Pozycyjne nr.60. W zaleznosci od oswietlenia na zewnatrz mozemy jeszcze wlaczyc pozostale swiatla. Nastepnie nalezaloby wlaczyc nastepne <<zasilania>> czyli przyciski od 61 do 66 w gore.
W tym momencie rzecz najwazniejsza, otoz trzeba wlaczyc chlodzenie oleju oraz glowic, bowiem w przeciwnym wypadku moze sie nam samolocik zagrzac i silnik odmowi wspolpracy Nalezy to zrobic poprzez nacisniecie i przytrzymanie przycisku 43, powinnismy ujzec jak wysowa nam sie klapka kapotu (67). Trzymamy przycisk 43 do momentu, az klapka przestanie sie wysowac. Nastepnie przytrzymujemy przycisk 44, i przytrzymujemy go do momentu, az wskazowka polozenia klapek chlodzenia przesunie sie calkowicie w dol (29)
Teraz juz jestesmy prawie gotowi do startu, mozemy pokolowac na start predkoscia najlepiej do 15kts tak zeby samolot nam sie nie wywrocil. I musimy uwazac na hamowanie bo samolot moze nam sie przekoziolkowac do przodu. Nalezy hamowac "punktowo" - wiadomo o co chodzi.
Teraz w zaleznosci od naszych upodoban i wiatru powinnismy przestawic klapy na 15 stopni. I teraz startujemy ustawiajac ciag na okolo 90%.
Pelna moc moze uszkodzic silnik.
Kiedy osiagniemy wysokosc przelotowa, np 300m. I nalezy tu uwazac zeby sie nie omylic bo wysokosciomierz (5) mamy w metrach, a predkosciomierz (4) w km/h.
I teraz jakie powinny byc prawidlowe wartosci na budzikach w czasie lotu poziomego ?
Predkosciomierz(4): 160 km/h
Cisnienie mieszanki(18 ): 600-650 PSI (wskazowka powinna byc w okolicy liczby 6)
Obrotomierz(17): Tu chyba wiadomo, ze nie wiecej niz 2200-2250 obr/min.
I to chyba tyle.
Jesli cos pominalem, albo o czyms zapomnialem to prosze mi przypomniec - postaram sie uzupelnic.
Teraz dopisze chyba dosc wazna rzecz...
Otoz nie jestem pilotem AN-2, moja wiedze opieram na wlasnym doswiadczeniu z tym samolotem w fs, na rozmowach z pilotami, oraz na lotach na jump seat'cie i przygladaniu sie czynnosciom wykonywanym przez pilotow.
Rozumiem rowniez, iz w tym skromnym poradniku wiele rzeczy pominalem, i niekoniecznie sa w kolejnosci odpowiedniej jaka jest w realnym an-2, oraz nie wszystko jest w 100% poprawnie. Jest to jedynie wiedza podstawowa do latania tym samolotem w FS9 i nie moze byc podpora do latania w realu co jest oczywiste.
Mam nadzieje, iz ten krotki poradnik pozwoli zrozumiec dzialanie an-2 oraz mam nadzieje, ze wkoncu zaczniecie latac jak trzeba .
Pozdrawiam.
j.
Ostatnio zmieniony przez Janek dnia Sob 12:03, 13 Paź 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
0wojtas01
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPBP
|
Wysłany: Sob 3:02, 16 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
to nie spodziewałem się tego po tym modelu fakt,że by go uruchomic rozbiłem dwie ściany w domu,i nawet wpadłem na podparcie silnika odrobiną throttle'u co by nie ucichł,ale chłodzenie...?dzięki za tutorial kurcze jak to było ....i wsje bukwy papparjatku...szczęście,że opis panelu jest bo świateł bym szukał kolejny tydzień
|
|
Powrót do góry |
|
|
luk
Dołączył: 29 Lip 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Krosno EPKR
|
Wysłany: Sob 22:40, 16 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Dzięki Janek, czytałem ten opis z tego pliku już wcześniej, ruski znam bo się uczyłem za dawnych czasów w szkole, ale jakoś zawsze coś mi szwankowało w "antku". Zdaje mi się, że miałem kłopoty z chłodzeniem i za dużo mu "gazu" dawałem, bo gasł po 10-15 minutach lotu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
MatiX
Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Czw 22:43, 21 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Zdaje mi się, że miałem kłopoty z chłodzeniem i za dużo mu "gazu" dawałem, bo gasł po 10-15 minutach lotu. |
Ten sam problem mam z Hawker Hurricane
Niepotrafie temu zaradzić wieć go odstawiłem na kilka dni
PoZdR.
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaekwit
Dołączył: 26 Lip 2006
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPWA
|
Wysłany: Pią 8:52, 22 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Jak to się mówi „trafiła kosa na kamień”. Niewiele samolotów ukazuje problem przegrzania silników, ale ja z inną sprawą. Mam kłopot z radiem w AN-2 (hałaśliwa bestia i trzeba bez przerwy trymować w pionie i na boki), nie można ustawić np. 125,12. Chodzi mi o to, że cyfry setne przeskakują tylko co 5, zmiana radia z innego samolotu nic nie daje. Jest jakieś wyjście z tej sytuacji?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 15:37, 22 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Cytat: | nie można ustawić np. 125,12. |
A o czym piszesz ? wysokosciomierz ? Cisnienie ? sprecyzuj
Pozatym uzywaj FSCopilota, to rozwieje twoje problemy.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Vincenzo
Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wrocław/Rzeszów
|
Wysłany: Pią 15:53, 22 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Przeciez Kaekwit napisał, że ma problem z radiem, więc nie za bardzo wiem o jaki wysokościomierz pytasz. A co to za realizm podpierać się przy przełączaniu częstotliwości innymi programami?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 2:04, 23 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Tak, ale nie napisal ze chodzi o czestotliwosc... tak gwoli jasnosci.
Skoro kaekwit nie radzi sobie z ustawianiem czestotliwosci na tym panelu to niech ustawia w innym programie.
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaekwit
Dołączył: 26 Lip 2006
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPWA
|
Wysłany: Sob 8:35, 23 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Fakt, że nieraz nie potrafię się jasno wyrazić i brak takich słów, jak „częstotliwość w radio” narobiło trochę zamieszania. Tak więc jeszcze raz. Nie wiem czy jest to tylko u mnie, częstotliwość w setnych mogę regulować jedynie co pięć. Przykład: 125.05 – można, .02 i .07 – nie można. Zmiana radia nic nie daje, ponieważ po zamianie z innego samolotu, ten feler zostaje.
|
|
Powrót do góry |
|
|
CHESTER
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPLR
|
Wysłany: Wto 22:04, 24 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Sorki Chester, ale nijak to się ma do tematu. Wrzuć foty na screenshoty - barthez
|
|
Powrót do góry |
|
|
Lotny
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :)
|
Wysłany: Pią 19:51, 05 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Może warto zamieścić jeszcze ten pliczek. Jest on chyba w necie od dawna, od czasu pojawienia się AN-2 Xomera, ale chyba nie wszyscy go znają.
Nie wiem kto jest autorem tego dokumentu.
Cytat: |
Rozruch silnika
1. Przełącznik pojemników paliwa przełączyć w gorę ( 68 ).
2. Włączyć akumulator (47)
3. Włączyć prądnicę (46)
4. Włączyć iskrowniki (21).
5. Włączyć przełącznik zasilania układu rozruchowego (20).
6. Włączyć rozrusznik bezwładnościowy (przełącznik 22 w lewo). Trzymać przez 12 – 15 sekund.
7. Włączyć sprzęgło (przełącznik 22 w prawo) Trzymać do rozruchu silnika
UWAGA!
Przegrzanie silnika grozi awarią (włączony realizm w programie).
Temperatury głowic cylindrów nie mogą przekroczyć 245 °С
Temperatura oleju nie może przekroczyć 85 °С
Przyrządy pokładowe
1. Radiowysokościomierz RW-UM.
2. Lampa niebezpiecznej wysokości RW-UM.
3. Przełącznik wysokości RW-UM. “K” – kontrola.
4. Prędkościomierz US-450
5. Wysokościomierz WD-10.
6. Wariometr WR-10.
7. Sztuczny horyzont AGK-47B,
8. Busola Żyroskopowa GPK-48
9. Wskaźnik busoli żyroskopowej GIK-1
10. Przycisk GIK-1.
11. Wskaźniki awaryjnego zapasu paliwa.
12. Paliwomierz SBES-1447
13. Przełącznik zbiorników paliwa (paliwomierza).
14. Wskaźnik temperatury mieszanki paliwowej w gaźniku TUE-48.
15. Lampa odbiornika przelotu nad radiolatarnią.
16. Wskaźnik zespolony: temperatury i ciśnienia oleju, oraz ciśnienia paliwa EMI-3K.
17. Obrotomierz TE-45.
18. Wskaźnik ciśnienia mieszanki w gaźniku MW-16U.
19. Wskaźnik temperatury głowic cylindrów TCT-2.
20. Przełącznik zasilania układu rozruchowego.
21. Przełącznik iskrowników PM-1.
22. Przełącznik rozrusznika bezwładnościowego.
23. Wskaźnik prądu akumulatora i napięcia stałego 27 V.
24. Lampa prądnicy. (gdy nie świeci) – prądnica pracuje.
25. Wskaźnik prądu prądnicy VA-3.
26. Wskaźnik temperatury powietrza.
27. Zegar ACZS-1.
28. Wskaźnik położenia klap.
29. Wskaźnik położenia klapki chłodzenia oleju.
30. Dźwignia korektora wysokości.
31. Dźwignia gazu. (przepustnica).
32. Dźwignia skoku śmigła
33. Dźwignia podgrzewania gaźnika.
34. Stop silnika.
35. Przycisk klap.
36. Przycisk klap.
37. Przełącznik trimera steru wysokości.
38. Lampa (pozycji neutralnej) trimera steru kierunku.
39. Lampa (pozycji neutralnej) trimera steru wysokości.
40. Lampa (pozycji neutralnej) trimera lotek.
41. Przełącznik trimera steru kierunku.
42. Przełącznik trimera lotek.
43. Przełącznik sterowania klapką chłodzenia oleju.
44. Przełącznik sterowania klapką chłodzenia głowic.
45. Włączenie oświetlenia.
46. Przełącznik prądnicy.
47. Przełącznik akumulatora.
48. Przełącznik przetwornicy PT-125. (prąd przemienny trójfazowy 36 V/400 Hz.)
49. Przełącznik przetwornicy PAG-1. (prąd przemienny trójfazowy 36 V/400 Hz.)
50. Przełącznik paliwomierza
51. Przełącznik wskaźnika ciśnienia mieszanki w gaźniku
52. Przełącznik wskaźnika położenia klap
53.
54. Przełącznik termometrów
55. Przełącznik przetwornicy PO-500. (prąd przemienny jednofazowy 36 V/400 Hz.)
56. Lampa awarii przetwornicy PO-500.
57. Przełącznik obogrewy skla
58. Przełącznik świateł lądowania
59. Przełącznik świateł kołowania
60. Przełącznik światła pozycyjnego
61. Przełącznik podgrzewania rurki pilota.
62. Przełącznik oświetlenia panelu.
63. Przełącznik UKF
64. Przełącznik radiobusoli
65. Przełącznik odbiornika OBI
66. Przełącznik radiowysokościomierza
67. Klapka kapotu.
68. Przełącznik pojemników paliwa.
69. Przełącznik dodatkowych panelów
70. Przełącznik dodatkowych panelów
71. Przełącznik dodatkowych panelów
72. Przełącznik dodatkowych panelów
73. Przełącznik kanałów radiowysokościomierza.
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
Wysłany: Sob 9:14, 13 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Panowie, pomocy!
Czy mógłby mi ktoś polecić manuala odnośnie nawigacji w Antku albo wytłumaczyć zasady używania w nim NDB? Za nic nie mogę się połapać w panelu, brakuje radia z częstotliwościami i innych przyrządów
|
|
Powrót do góry |
|
|
CHESTER
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPLR
|
Wysłany: Sob 10:39, 13 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Jako takiego manuala nie ma chyba ale zaraz Ci coś przygotuje tak na szybko.
1
[link widoczny dla zalogowanych]
2
[link widoczny dla zalogowanych]
Nie mam czasu podpisać screenów. Będe dopiero po południu, może Lotny coś tam dopisze , jak nie to ja to zrobie jak wróce .
Barthez napisał: | Sorki Chester, ale nijak to się ma do tematu. Wrzuć foty na screenshoty - barthez |
Mówisz, że nijak się to ma do tematu... Jak byś to dokladnie przeczytał to byś nie pytał o radionawigacje , a napewno wiedział byś coś więcej
|
|
Powrót do góry |
|
|
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
Wysłany: Sob 11:23, 13 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Dzięki ale bez opisów się nie obędzie. Lotny?
Edit:
Cytat: | Mówisz, że nijak się to ma do tematu... Jak byś to dokladnie przeczytał to byś nie pytał o radionawigacje Kwadratowy, a napewno wiedział byś coś więcej |
To, że istnieją pojęcia takie jak: ARK-9, DRL, BRL, wskaźnik GIK, GPK i inne, które mnie oraz pewnie innym nic nie mówią. Gdyby był to manual opatrzony screenami - ok, ale sam przyznaj - to screeny opatrzone opisem. Oczywiście nie twierdzę, że nie niosą one treści pouczającej. Jak będziesz miał chwilkę, machnij jakiś tutorial. Przyda się
Pozdro!
|
|
Powrót do góry |
|
|
CHESTER
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPLR
|
Wysłany: Sob 15:12, 13 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Na początek powiem, że radiokompas (ARK-9, czyli w cessnie to jest ADF) jest dwukanałowy czyli można ustwić dwie częstotliwości NDB i zmieniać wskazanie na GIK-1 (żyrobusola) przełącznikiem z ramki nr 1. Lewa pozycja przełącznika aktywuje częstotliwość ustawianą na lewym przełączniku, środek to ARK jest wyłączona, prawa pozycja analogicznie aktywuje wskazanie częstotliwości ustawionej na prawym przełączniku (mówie o przełączniku z ramki 5 ).
W ramce 2 są AZS, które odpowiadają za działanie ARK-9, nie powiem dokładnie co uruchamiają ale są to różnego rodzaju przetwornice i inne sprawy elektryczne.
Aby wskazówka na GIK-1 pokazała kurs do NDB ( biała połówka wskazówki) należy ustawić przełącznik z ramki 3 w pozycji jak na screenie. Wtedy zapali się zielona lampka (ramka 7) przy którymś z przełączników częstotliwości. Co będzie informowało, którą częstotliwość wskazuje wskazówka ARK-9. Jeśli przełączymy AZS z ramki 1 w prawo to zapali się zielona lampka z prawej o czym pisałem już wyżej.
W ramce 4 mamy wskaźnik natężenia sygnału NDB (wskazówka z lewej - Odbiornik w samolocie nie odbiera sygnału, wskazówka z prawej sygnał jest bardzo mocny)
W ramce 8 mamy AZS, dzięki, któremu możemy odczytać sygnał NDB nadany w alfabecie MORSE'A. Sprawi to połozenie dolne przełącznika.
Ramka 5 i 6 to właśnie przełącznik częstotliwości jednego z dwóch kanałów. Częstotliwość NDB podana jest w kHz np. 777 kHz. Taka właśnie częstotliwość ustawiona jest na screenie drugim. W ramce 5 na przełączniku ustawiamy setki i dziesiątki (musisz znaleźć miejsce gdzie pojawi się kursor-rączka z plusem i minusem) a na przełączniku w ramce 6 jednostki częstotliwości.
Wydaje mi się, że to tak na szybko to chyba wszystko jak coś nie zrozumiałeś pytaj dalej.
Ostatnio zmieniony przez CHESTER dnia Wto 23:28, 16 Paź 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
Wysłany: Sob 17:23, 13 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Wszystko jasne, dzięki!
|
|
Powrót do góry |
|
|
Lotny
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :)
|
Wysłany: Wto 21:57, 16 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Zrobiliśmy z Piotrkiem Pachałą taką paczkę która zawiera AN-2 Xomera (polskie malowania), poprawkę dźwięków i VC (klikalny).
[link widoczny dla zalogowanych]
Dziwnym zbiegiem okoliczności w paczce brakuje poprawionych dźwięków
Tak więc dodajemy dźwięki z avsim.com:
[link widoczny dla zalogowanych]
Najpierw plik o nazwie "an-2_sound.zip" , a następnie poprawkę do niego "an-2_fixed-sound.zip"
|
|
Powrót do góry |
|
|
bober
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPSC
|
Wysłany: Pią 13:54, 01 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Witam.Coraz lepiej mi idzie latanie antkiem ale potzrebuje pomocy jezeli chodzi o nawigowanieCzy ktos moze mi podpowiedziec gdzie znajde czestotliwosci NDB dla Polski?Bo w fs9 sa niektore ale np dla Malborka jak i innych nie widze.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Vincenzo
Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wrocław/Rzeszów
|
Wysłany: Pią 14:09, 01 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Wszystko znajdziesz w elektronicznym wydaniu AIP
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Lotny
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :)
|
Wysłany: Pią 17:10, 01 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
bober napisał: | Witam.Coraz lepiej mi idzie latanie antkiem ale potzrebuje pomocy jezeli chodzi o nawigowanieCzy ktos moze mi podpowiedziec gdzie znajde czestotliwosci NDB dla Polski?Bo w fs9 sa niektore ale np dla Malborka jak i innych nie widze. |
Jaki ma związek spis szukanych częstotliwości, z tematem o AN-2
Ostatnio zmieniony przez Lotny dnia Pią 17:11, 01 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
bober
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPSC
|
Wysłany: Pią 19:54, 01 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Częstotliwosci sa potrzebne do tego abym mogl je ustawic na ARK 9 i trafic na blizsza lub dalsza radiostacje.
|
|
Powrót do góry |
|
|