
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lotny
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :)
|
Wysłany: Czw 22:46, 20 Wrz 2007 Temat postu: PZL M-18 Dromader |
|
|
Nazwa samolotu prawdopodobnie związana z kabiną w kształcie garbu wielbłąda
DROMADER przeznaczony jest głównie do agrolotniczej obróbki dużych areałów rolniczych (opryski/opylanie upraw i nawożenie) oraz gaszenia pożarów lasów, zarośli i upraw. Samolot wykazuje niezwykle wysoką produktywność i niski koszt obróbki w przeliczeniu na jednostkę powierzchni.
Zbudowany na zgodność z wymogami Części 23 przepisów FAR, samolot M18 DROMADER uzyskał oprócz polskiego świadectwa Typu podobne certyfikaty wydane przez 15 zagranicznych organów nadzoru, w tym: USA (FAA), kanadyjski, francuski, hiszpański, włoski, brazylijski i inne.
Do chwili obecnej zostało wykonanych 740 samolotów M18, sprzedanych do 24 krajów świata. Ponad 200 samolotów M18 znajduje się w eksploatacji w USA.
Samolot rolniczy i walki z pożarami lasów. Jednosilnikowy dolnopłat o konstrukcji całkowicie
metalowej, z 3-kołowym stałym podwoziem z kółkiem ogonowym i zbiornikiem chemikaliów
mieszczącym 2500 litrów umieszczonym przed kabiną pilota.
Zastosowanie samolotu:
- gaszenie pożarów lasów, zarośli i upraw poprzez zrzut "bomb wodnych"
- kładzenie pasów zaporowych dla ognia metodą zraszania (dzielony ładunek zbiornika chemikaliów)
- patrolowanie (z ładunkiem gaszącym w zbiorniku) obszarów leśnych o dużym zagrożeniu pożarowym
- kompleksowa ochrona lasów: zwalczanie szkodników, pożarów, nawożenie i rekultywacja obszarów o wysokiej kwasowości
- ochrona upraw przed chorobami i szkodnikami roślin (opryski standardowe lub mgławienie)
- rekultywacja skażonej gleby (np. w wyniku wycieków ropy naftowej)
- rekultywacja hałd górniczych i kopalni odkrywkowych, hałd popiołów ze stalowni i ciepłowni
- wysiew nasion
Próba sprzętu, próba pilota.
Dane techniczne:
- zbiornik chemikaliów z włókna szklanego 2 500 l.
- pojemność całkowita instalacji paliwowej 726 l.
- max. Ciężar startowy 4200 kG(kategoria normalna)
- wersja przeciążona z całkowitą masą max. 5300 kG (wg CAM .
- max. Masa ładunku handlowego 2200 kG
- zasięg 1000 km
- długość rozbiegu przy starcie (masa startowa 4200/5300 kG) 190 m (350 m)
- prędkość wznoszenia 6.5 m/s (4.4 m/s)
- zakres prędkości eksploatacyjnych 170 do 200 km/h
- rozpiętość skrzydeł 17,7 m
- powierzchnia skrzydeł 40 m2
Zespół napędowy tworzy silnik gwiazdowy, tłokowy, z doładowaniem powietrza do silnika sprężarką mechaniczną, chłodzony powietrzem typu ASz-62-IRm18, o mocy startowej 1000 kM, śmigło 4-łopatowe PZL-SP.OO o zmiennym skoku i śrdnicy 3 metrów.
Samolot pozbywając się ładunku gaśniczego drastycznie zmniejsza swoją masę z 5 do 3 ton. Jest to niebezpieczny moment bo samolot dostając "kopniaka w górę" można przeciągnąć na niskiej wysokości. Zadymienie, turbulencje od płomieni, różnice temperatur, loty na niskich wysokościach. To jest specyfika latania przeciwpożarowego czy lotów agro, nie bez powodu uznawanych za najtrudniejsze lotnicze rzemiosło w czasach pokoju.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
CHESTER
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: EPLR
|
Wysłany: Czw 23:58, 20 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
Ostatnie zdanie i ostatni screen to najlepszy coment do całego artykułu
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
Wysłany: Pią 10:10, 21 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
Przepiękne, brawo!
Najbardziej podoba mi się screen drugi i ostatni.
BTW - widać, że lubisz tą scenerię
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Lotny
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :)
|
Wysłany: Pią 10:53, 21 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Ostatnie zdanie i ostatni screen to najlepszy coment do całego artykułu | .. dlatego właśnie je podkreśliłem
Cytat: | BTW - widać, że lubisz tą scenerię |
Zgadza się, z lotu ptaka wygląda jak w realu. Z poziomu lotniska też jest świetnie (coś jak VFR France )
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Lotny
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :)
|
Wysłany: Nie 12:47, 23 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Lotny
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: się biorą dzieci :)
|
Wysłany: Nie 18:49, 23 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
Był screeny, to zobaczcie na filmie jak to wyglada
[link widoczny dla zalogowanych] (niektóre sceny robią wrażenie)
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] .. to jest wlaseni specyfika latania agro i p.poż
[link widoczny dla zalogowanych] (romantycznie, bardzo ciekawe wykonanie, ~ 4 min)
Ostatnio zmieniony przez Lotny dnia Pią 10:53, 04 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|