Forum  Strona Główna



 

VFR co i jak?
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Szkoła latania
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
malo




Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Puławy

PostWysłany: Pon 14:19, 12 Mar 2007    Temat postu: VFR co i jak?

No właśnie wiem o VFR tyle co nic... Chciał bym zacząć latać i prosił bym o wytłumaczenie mi kilku kwestii.

1) Jak składać plan lotu na VATSIM
2) Jak utrzymywać łączność z kontrolą
3) Czy wszędzie w polsce można latać VFR
4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia
5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland"

No i to chyba tyle Wesoly
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mick




Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: JAB

PostWysłany: Pon 15:02, 12 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:
4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia


Według mnie nie opłaca się kupować lotniczych, specjalnych do tego.

Ja używam tego:
[link widoczny dla zalogowanych]
można to powiększyć ile razy się chce, wydrukować itd.
Poskładałem sobie z tego mapę małopolski- tam gdzie najczęściej latam.

Jak skończę nanosić punkty VFR, podzielę ją na kilka części i wrzucę jako bmp do Fsa tak, by przy naciskaniu klawisza wyskakiwała-pop-up.

Myślę, ze to najwygodniejsze wyjście, no oczywiście możesz latać ze zwykłą mapą drogową ale nie wszystkim to odpowiada.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
malo




Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Puławy

PostWysłany: Pon 15:14, 12 Mar 2007    Temat postu:

A nie obraził byś się jak bym Cię poprosił żebyś się podzielił ze mną tą mapą?
Mnie też głównie interesuje małopolska...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mateusz
Administrator



Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 17:03, 12 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:
5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland"

Nie opłaca się, lepiej dozbieraj trochę i kup Ultimate Terrain Europe (jest patch dla Europy Wschodniej). Taka moja opinia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Barthez
Administrator



Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radomsko

PostWysłany: Pon 19:24, 12 Mar 2007    Temat postu:

http://www.wirtualnyaeroklub.fora.pl/viewtopic.php?t=143
Jeśli będziesz miał więcej pytań o VFR na Vatsimie, pisz proszę w tym dziale.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
malo




Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Puławy

PostWysłany: Pon 19:55, 12 Mar 2007    Temat postu:

OK.
Proszę powiedzcie czy dobrze rozumuję:
Plan lotu EPNL-EPNT

Droga:
EPNL-EPNT (muszę podawać szczegółowo np. jezioro, wzniesiene?)

Wys:
5000ft (mogę latać do woli od ziemi do 5000ft.)

Speed:
90 (muszę się kluczowo trzymać tej prędkości czy czasem sobie mogę przyspieszyć?)

Czas lotu:
no właśnie i tu nie wiem czy muszę podać tak jak IFR czy nie...

No i jescze takie pytanko małe. Latając VFR mogę sobie pozwolić na trochę swobody tzn. lecąc nad miastem mogę zrobić sobie rundkę dookoła miasta?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MatiX




Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Pon 21:36, 12 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:
Droga:
EPNL-EPNT (muszę podawać szczegółowo np. jezioro, wzniesiene?)


Nie, w route piszesz DCT (direct) albo punkty wlotowe/wylotowe z TMA.


Cytat:
Wys:
5000ft (mogę latać do woli od ziemi do 5000ft.)


Tak, chyba że ATC powie inaczej.


Cytat:
Czas lotu:
no właśnie i tu nie wiem czy muszę podać tak jak IFR czy nie...


Można pominąć. Wstyd


Cytat:
No i jescze takie pytanko małe. Latając VFR mogę sobie pozwolić na trochę swobody tzn. lecąc nad miastem mogę zrobić sobie rundkę dookoła miasta?


Tak, tylko ważne są punkty wlotu i wylotu w/z TMA. Kontrola moze też kazac skierować sie na daną stacja NDB etc.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mick




Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: JAB

PostWysłany: Pon 23:00, 12 Mar 2007    Temat postu:

Mapa sięga lotnisko LZTT od południa, Katowice i Częstochowę od zachodu, Kielce od północy, i Rzeszów od wschodu,
Jest rozmiarów 2108*1986 i posiada tylko to, co w sieci, tylko jest poskładana.
Na to chcę jeszcze powrzucać punkty vfr i lotniska z prawdziwego zdarzenia, ale to trochę zajmie. Skala (na oko) mi wyglada na 1:5000 archiwum ma coś ponad 2Mega

Mam nadzieję, że się komuś sprzyda

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Barthez
Administrator



Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radomsko

PostWysłany: Wto 0:00, 13 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:

Cytat:
Droga:
EPNL-EPNT (muszę podawać szczegółowo np. jezioro, wzniesiene?



Nie, w route piszesz DCT (direct) albo punkty wlotowe/wylotowe z TMA.



Wpisz direct, jeśli lecisz idealnie z jednego lotniska , na drugie ( po lini prostej). Jeśli chcesz uatrakcyjnić Swój lot, wpisz nazwy miejscowości nad którymi będziesz przelatywał (wnerwiające dla kontrolerów Wesoly), mile widziane są też ich koordynaty. Poczytaj [link widoczny dla zalogowanych] , dział VFR, a także zasady wykonywania lotów VFR w FIR Warszawa na pl-vacc.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Wto 9:04, 13 Mar 2007    Temat postu:


MatiX napisał:


Cytat:
Wys:
5000ft (mogę latać do woli od ziemi do 5000ft.)


Tak, chyba że ATC powie inaczej.


Nie zapominając, że poza TMA czy CTR 5000ft to jeszcze przestrzeń klasy G i żadna kontrola nie może nam niczego nakazać.

Podawałem już w dziale VATSIM linki do 2 pdfówdot. VFR

Frazeologia VFR
[link widoczny dla zalogowanych]

Przepisy

[link widoczny dla zalogowanych]

Polecam się z tym zapoznać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 15:47, 15 Mar 2007    Temat postu:

1) Jak składać plan lotu na VATSIM
Normalnie, trasa to elementy geograficzne, moga byc współrzędne, miasta, wsie, jeziora, rzeki. Jako wysokosc wpisujesz poprostu "VFR", predkosci nie trzeba - do 3050 m n.p.m mozesz utrzymywac do 250kt. Teoretycznie nie potrzeba tez wysylac planu lotu (niektorzy kontrolerzy na vatsimie sie na to zgadzaja) i prosic o zgode na lot jesli lot zaczyna sie i konczy w strefie G bez naruszania innych stref, ale na vatsim sa troche inne warunki. Plan lotu mozesz tez zlozyc kontrolerowi ustnie z powietrza
2) Jak utrzymywać łączność z kontrolą
Nie musisz utrzymywac łączności, jesli lot wykonujesz w przestrzeni klasy G, F, E. W przestrzeni G mozesz spodziewac sie Sluzby Informacji Powietrznej (FIS). W klasie C (CTR) mozesz spodziewac sie kontroli ruchu dla separacji od IFR oraz informacji o ruchu VFR (na zadanie rada dla unikniecia kolizji)
3) Czy wszędzie w polsce można latać VFR
Nie mozna po drogach lotniczych (klasa A), oprocz tego sa strefy wydzielone, tsa, strefy ograniczone - na vatsim raczej sie tego nie stosuje
4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia
ais.pata.pl, mapy drogowe, przedmowcy juz podali
5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland"
Tak.


Cytat:
Tak, tylko ważne są punkty wlotu i wylotu w/z TMA. Kontrola moze też kazac skierować sie na daną stacja NDB etc.

99% lotow VFR odbywa sie w klasie G czyli ponizej TMA wiec nikomu nie potrzebne sa punkty wlotu wylotu w/z TMA. "Kontrola" (FIS) niczego Ci nie moze kazac w klasie G


Ostatnio zmieniony przez Janek dnia Czw 16:14, 15 Mar 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Czw 16:42, 15 Mar 2007    Temat postu:


Janek napisał:

2) Jak utrzymywać łączność z kontrolą
Nie musisz utrzymywac łączności, jesli lot wykonujesz w przestrzeni klasy G, F, E. W przestrzeni G mozesz spodziewac sie Sluzby Informacji Powietrznej (FIS). W klasie C (CTR) mozesz spodziewac sie kontroli ruchu dla separacji od IFR oraz informacji o ruchu VFR (na zadanie rada dla unikniecia kolizji)

FIS - Flight Information Service (Służba informacji powietrznej - nie lotniczej) może tylko doradzać, nic nie może nakazywać. Lecąc nawet nie musimy utrzymywać łączności radiowej w przestrzeni klasy G - jedyny wyjątek to EPBC. Plan lotu także jest obligatoryjny i potrzebny tylko do konkretnych rzeczy. Reasumując - w G jest tak, że poprostu wsiadamy i lecimy Wesoly ale bezpiecznie utrzymać łączność z FISem i zlozyc plan lotu bo wtedy mamy zapewnioną słuzbe alarmową.

Nie wiem jak to jest na vatsimie bo praktykuje tylko real...
Powrót do góry
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 17:01, 15 Mar 2007    Temat postu:

Sluzba Informacji Lotniczej to AIS (http://www.ais.pata.pl/)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Czw 18:45, 15 Mar 2007    Temat postu:


Janek napisał:
1) Jak składać plan lotu na VATSIM
Normalnie, trasa to elementy geograficzne, moga byc współrzędne, miasta, wsie, jeziora, rzeki. Jako wysokosc wpisujesz poprostu "VFR", predkosci nie trzeba - do 3050 m n.p.m mozesz utrzymywac do 250kt. Teoretycznie nie potrzeba tez wysylac planu lotu (niektorzy kontrolerzy na vatsimie sie na to zgadzaja) i prosic o zgode na lot jesli lot zaczyna sie i konczy w strefie G bez naruszania innych stref, ale na vatsim sa troche inne warunki. Plan lotu mozesz tez zlozyc kontrolerowi ustnie z powietrza


W planie lotu nie wpisuje się nazw miejscowości, rzek itp. Jedynie nazwy punktów nad którymi będziemy przelatywać, np BRAVO, ECHO itd. Należy podać oczywiście lotnisko startu i docelowe. Należy też podać wysokość na jakiej maksymalnie będziemy lecieć, więc podajemy np 5000ft i możemy lecieć max 5000ft.


Janek napisał:

3) Czy wszędzie w polsce można latać VFR
Nie mozna po drogach lotniczych (klasa A), oprocz tego sa strefy wydzielone, tsa, strefy ograniczone - na vatsim raczej sie tego nie stosuje


Drogi lotnicze to klasa C Mruga W Polsce aktualnie mamy 2 klasy przestrzeni: C i G.

Janek napisał:

4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia
ais.pata.pl, mapy drogowe, przedmowcy juz podali


Wystarczy też nawet zwykły atlas samochodowy z naniesionymi ołówkiem np TMA, CTR itp.

Janek napisał:

5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland"
Tak.


Bardziej opłaca się kupić Ultimate Terrain Europe. Wraz z patchem Eastern Europe pokrywa w 100% Polskę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 20:44, 15 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:
W planie lotu nie wpisuje się nazw miejscowości, rzek itp. Jedynie nazwy punktów nad którymi będziemy przelatywać, np BRAVO, ECHO itd. Należy podać oczywiście lotnisko startu i docelowe. Należy też podać wysokość na jakiej maksymalnie będziemy lecieć, więc podajemy np 5000ft i możemy lecieć max 5000ft.

Owszem, punkty VFR punktami VFR, ale gdy takich punktow nie ma wtedy mozna podac współrzędne badz nazwy miejscowosci tak jak wyzej pisalem. Wysokosc owszem, do podania, ale nie obligatoryjnie, mozna ja podac ustnie. Mowa ciagle o locie w przestrzeni G.

Cytat:
Drogi lotnicze to klasa C. W Polsce aktualnie mamy 2 klasy przestrzeni: C i G.

Zapedzilem sie Mruga Przepraszam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
malo




Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Puławy

PostWysłany: Czw 22:25, 15 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:
W planie lotu nie wpisuje się nazw miejscowości, rzek itp. Jedynie nazwy punktów nad którymi będziemy przelatywać, np BRAVO, ECHO itd. Należy podać oczywiście lotnisko startu i docelowe. Należy też podać wysokość na jakiej maksymalnie będziemy lecieć, więc podajemy np 5000ft i możemy lecieć max 5000ft.


Nie bardzo rozumiem z tymi punktami "BRAVO, ECHO". Wogóle nie wiem o co z nimi chodzi, zaczynam się domyślać ale nie jestem pewien....
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 23:33, 15 Mar 2007    Temat postu:


malo napisał:
Nie bardzo rozumiem z tymi punktami "BRAVO, ECHO". Wogóle nie wiem o co z nimi chodzi, zaczynam się domyślać ale nie jestem pewien....

AIP -> AD 2 EPWA 7-2-1
Sa to punkty VFR. Charakterystyczne punkty terenu opisane wspolrzednymi, na ktore mozna nawigowac wzrokowo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Pią 8:36, 16 Mar 2007    Temat postu:

Najczęściej są to punkty na granicy CTRu i w nim, dzięki którym ruch VFR wokół lotnisk kontrolowanych jest uporządkowany.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 16:48, 16 Mar 2007    Temat postu:

A jak z tych punktow korzystac opisane jest w procedurach operacyjnych lotniska. Mozna doszukac sie tras VFR, "holdingow" wizualnych nad punktami, wchodzenia/wychodzenia z kregow oraz wiele wiele innych, wielu innych. Polecam poczytac AIP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Barthez
Administrator



Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radomsko

PostWysłany: Pią 17:37, 16 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:
A jak z tych punktow korzystac opisane jest w procedurach operacyjnych lotniska. Mozna doszukac sie tras VFR, "holdingow" wizualnych nad punktami, wchodzenia/wychodzenia z kregow oraz wiele wiele innych, wielu innych. Polecam poczytac AIP


Janku, W AIP opisana jest fajnie Warszawa. Na mapce są rozrysowane holdingi nad punktami VFR, są przykładowe trasy VFR... Moje pytanie: Co z balicami? Przeszukałem pobieżnie AIP, mapa jest, punkty są, ale nie ma nic o holdingach. Czy stosuje się je w TMA Kraków? Czy można gdzieś znależć przykładowe trasy VFR dla tych okolic Polski?

Z góry dzięki,
Barthez
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janek
Administrator



Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 19:10, 16 Mar 2007    Temat postu:

@Barthez, odpowiem na szybko bez przegladania publikacji Krakowskiej.
Jesli nie jest tam opisane jak nalezy wykonywac holdingi przypuszczam, ze mozna wykonywac je wedle uznania lub tak jak poradzi kontroler. A co do tras - wedle uznania pilota.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Barthez
Administrator



Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radomsko

PostWysłany: Pią 19:46, 16 Mar 2007    Temat postu:


Cytat:
A co do tras - wedle uznania pilota.

Spodziewałem się takiej odpowiedzi Wesoly

Ale nie chcę mi się wierzyć, że nigdzie nie znajdzie się proponowanych tras VFR (na realu oczywiście). Będę szukał Mruga

Pozdrawiam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vincenzo




Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Rzeszów

PostWysłany: Pią 20:32, 16 Mar 2007    Temat postu:

W praktyce dla VFRów nie podaje się raczej instrukcji dot. holdingu, raczej polecenie "oczekujcie w punkcie NOVEMBER" etc.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Szkoła latania Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxBlue v1.0 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin