Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
malo
Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Puławy
|
Wysłany: Pon 14:19, 12 Mar 2007 Temat postu: VFR co i jak? |
|
|
No właśnie wiem o VFR tyle co nic... Chciał bym zacząć latać i prosił bym o wytłumaczenie mi kilku kwestii.
1) Jak składać plan lotu na VATSIM
2) Jak utrzymywać łączność z kontrolą
3) Czy wszędzie w polsce można latać VFR
4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia
5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland"
No i to chyba tyle
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Mick
Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: JAB
|
Wysłany: Pon 15:02, 12 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | 4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia |
Według mnie nie opłaca się kupować lotniczych, specjalnych do tego.
Ja używam tego:
[link widoczny dla zalogowanych]
można to powiększyć ile razy się chce, wydrukować itd.
Poskładałem sobie z tego mapę małopolski- tam gdzie najczęściej latam.
Jak skończę nanosić punkty VFR, podzielę ją na kilka części i wrzucę jako bmp do Fsa tak, by przy naciskaniu klawisza wyskakiwała-pop-up.
Myślę, ze to najwygodniejsze wyjście, no oczywiście możesz latać ze zwykłą mapą drogową ale nie wszystkim to odpowiada.
|
|
Powrót do góry |
|
|
malo
Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Puławy
|
Wysłany: Pon 15:14, 12 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
A nie obraził byś się jak bym Cię poprosił żebyś się podzielił ze mną tą mapą?
Mnie też głównie interesuje małopolska...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mateusz
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 17:03, 12 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | 5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland" |
Nie opłaca się, lepiej dozbieraj trochę i kup Ultimate Terrain Europe (jest patch dla Europy Wschodniej). Taka moja opinia.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
|
Powrót do góry |
|
|
malo
Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Puławy
|
Wysłany: Pon 19:55, 12 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
OK.
Proszę powiedzcie czy dobrze rozumuję:
Plan lotu EPNL-EPNT
Droga:
EPNL-EPNT (muszę podawać szczegółowo np. jezioro, wzniesiene?)
Wys:
5000ft (mogę latać do woli od ziemi do 5000ft.)
Speed:
90 (muszę się kluczowo trzymać tej prędkości czy czasem sobie mogę przyspieszyć?)
Czas lotu:
no właśnie i tu nie wiem czy muszę podać tak jak IFR czy nie...
No i jescze takie pytanko małe. Latając VFR mogę sobie pozwolić na trochę swobody tzn. lecąc nad miastem mogę zrobić sobie rundkę dookoła miasta?
|
|
Powrót do góry |
|
|
MatiX
Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Pon 21:36, 12 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Droga:
EPNL-EPNT (muszę podawać szczegółowo np. jezioro, wzniesiene?) |
Nie, w route piszesz DCT (direct) albo punkty wlotowe/wylotowe z TMA.
Cytat: | Wys:
5000ft (mogę latać do woli od ziemi do 5000ft.) |
Tak, chyba że ATC powie inaczej.
Cytat: | Czas lotu:
no właśnie i tu nie wiem czy muszę podać tak jak IFR czy nie... |
Można pominąć.
Cytat: | No i jescze takie pytanko małe. Latając VFR mogę sobie pozwolić na trochę swobody tzn. lecąc nad miastem mogę zrobić sobie rundkę dookoła miasta? |
Tak, tylko ważne są punkty wlotu i wylotu w/z TMA. Kontrola moze też kazac skierować sie na daną stacja NDB etc.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mick
Dołączył: 11 Paź 2006
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: JAB
|
Wysłany: Pon 23:00, 12 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Mapa sięga lotnisko LZTT od południa, Katowice i Częstochowę od zachodu, Kielce od północy, i Rzeszów od wschodu,
Jest rozmiarów 2108*1986 i posiada tylko to, co w sieci, tylko jest poskładana.
Na to chcę jeszcze powrzucać punkty vfr i lotniska z prawdziwego zdarzenia, ale to trochę zajmie. Skala (na oko) mi wyglada na 1:5000 archiwum ma coś ponad 2Mega
Mam nadzieję, że się komuś sprzyda
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
Wysłany: Wto 0:00, 13 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: |
Cytat: | Droga:
EPNL-EPNT (muszę podawać szczegółowo np. jezioro, wzniesiene? |
Nie, w route piszesz DCT (direct) albo punkty wlotowe/wylotowe z TMA.
|
Wpisz direct, jeśli lecisz idealnie z jednego lotniska , na drugie ( po lini prostej). Jeśli chcesz uatrakcyjnić Swój lot, wpisz nazwy miejscowości nad którymi będziesz przelatywał (wnerwiające dla kontrolerów ), mile widziane są też ich koordynaty. Poczytaj [link widoczny dla zalogowanych] , dział VFR, a także zasady wykonywania lotów VFR w FIR Warszawa na pl-vacc.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Vincenzo
Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wrocław/Rzeszów
|
Wysłany: Wto 9:04, 13 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
MatiX napisał: |
Cytat: | Wys:
5000ft (mogę latać do woli od ziemi do 5000ft.) |
Tak, chyba że ATC powie inaczej.
|
Nie zapominając, że poza TMA czy CTR 5000ft to jeszcze przestrzeń klasy G i żadna kontrola nie może nam niczego nakazać.
Podawałem już w dziale VATSIM linki do 2 pdfówdot. VFR
Frazeologia VFR
[link widoczny dla zalogowanych]
Przepisy
[link widoczny dla zalogowanych]
Polecam się z tym zapoznać.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 15:47, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
1) Jak składać plan lotu na VATSIM
Normalnie, trasa to elementy geograficzne, moga byc współrzędne, miasta, wsie, jeziora, rzeki. Jako wysokosc wpisujesz poprostu "VFR", predkosci nie trzeba - do 3050 m n.p.m mozesz utrzymywac do 250kt. Teoretycznie nie potrzeba tez wysylac planu lotu (niektorzy kontrolerzy na vatsimie sie na to zgadzaja) i prosic o zgode na lot jesli lot zaczyna sie i konczy w strefie G bez naruszania innych stref, ale na vatsim sa troche inne warunki. Plan lotu mozesz tez zlozyc kontrolerowi ustnie z powietrza
2) Jak utrzymywać łączność z kontrolą
Nie musisz utrzymywac łączności, jesli lot wykonujesz w przestrzeni klasy G, F, E. W przestrzeni G mozesz spodziewac sie Sluzby Informacji Powietrznej (FIS). W klasie C (CTR) mozesz spodziewac sie kontroli ruchu dla separacji od IFR oraz informacji o ruchu VFR (na zadanie rada dla unikniecia kolizji)
3) Czy wszędzie w polsce można latać VFR
Nie mozna po drogach lotniczych (klasa A), oprocz tego sa strefy wydzielone, tsa, strefy ograniczone - na vatsim raczej sie tego nie stosuje
4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia
ais.pata.pl, mapy drogowe, przedmowcy juz podali
5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland"
Tak.
Cytat: | Tak, tylko ważne są punkty wlotu i wylotu w/z TMA. Kontrola moze też kazac skierować sie na daną stacja NDB etc. |
99% lotow VFR odbywa sie w klasie G czyli ponizej TMA wiec nikomu nie potrzebne sa punkty wlotu wylotu w/z TMA. "Kontrola" (FIS) niczego Ci nie moze kazac w klasie G
Ostatnio zmieniony przez Janek dnia Czw 16:14, 15 Mar 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw 16:42, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Janek napisał: |
2) Jak utrzymywać łączność z kontrolą
Nie musisz utrzymywac łączności, jesli lot wykonujesz w przestrzeni klasy G, F, E. W przestrzeni G mozesz spodziewac sie Sluzby Informacji Powietrznej (FIS). W klasie C (CTR) mozesz spodziewac sie kontroli ruchu dla separacji od IFR oraz informacji o ruchu VFR (na zadanie rada dla unikniecia kolizji) |
FIS - Flight Information Service (Służba informacji powietrznej - nie lotniczej) może tylko doradzać, nic nie może nakazywać. Lecąc nawet nie musimy utrzymywać łączności radiowej w przestrzeni klasy G - jedyny wyjątek to EPBC. Plan lotu także jest obligatoryjny i potrzebny tylko do konkretnych rzeczy. Reasumując - w G jest tak, że poprostu wsiadamy i lecimy ale bezpiecznie utrzymać łączność z FISem i zlozyc plan lotu bo wtedy mamy zapewnioną słuzbe alarmową.
Nie wiem jak to jest na vatsimie bo praktykuje tylko real...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 17:01, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Sluzba Informacji Lotniczej to AIS (http://www.ais.pata.pl/)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Vincenzo
Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wrocław/Rzeszów
|
Wysłany: Czw 18:45, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Janek napisał: | 1) Jak składać plan lotu na VATSIM
Normalnie, trasa to elementy geograficzne, moga byc współrzędne, miasta, wsie, jeziora, rzeki. Jako wysokosc wpisujesz poprostu "VFR", predkosci nie trzeba - do 3050 m n.p.m mozesz utrzymywac do 250kt. Teoretycznie nie potrzeba tez wysylac planu lotu (niektorzy kontrolerzy na vatsimie sie na to zgadzaja) i prosic o zgode na lot jesli lot zaczyna sie i konczy w strefie G bez naruszania innych stref, ale na vatsim sa troche inne warunki. Plan lotu mozesz tez zlozyc kontrolerowi ustnie z powietrza
|
W planie lotu nie wpisuje się nazw miejscowości, rzek itp. Jedynie nazwy punktów nad którymi będziemy przelatywać, np BRAVO, ECHO itd. Należy podać oczywiście lotnisko startu i docelowe. Należy też podać wysokość na jakiej maksymalnie będziemy lecieć, więc podajemy np 5000ft i możemy lecieć max 5000ft.
Janek napisał: |
3) Czy wszędzie w polsce można latać VFR
Nie mozna po drogach lotniczych (klasa A), oprocz tego sa strefy wydzielone, tsa, strefy ograniczone - na vatsim raczej sie tego nie stosuje |
Drogi lotnicze to klasa C W Polsce aktualnie mamy 2 klasy przestrzeni: C i G.
Janek napisał: |
4) Mapy (najlepiej darmowe) godne polecenia
ais.pata.pl, mapy drogowe, przedmowcy juz podali |
Wystarczy też nawet zwykły atlas samochodowy z naniesionymi ołówkiem np TMA, CTR itp.
Janek napisał: |
5) Opłaca się wydawać 20$ na scenerię "Roads and Waters of Poland"
Tak. |
Bardziej opłaca się kupić Ultimate Terrain Europe. Wraz z patchem Eastern Europe pokrywa w 100% Polskę.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 20:44, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | W planie lotu nie wpisuje się nazw miejscowości, rzek itp. Jedynie nazwy punktów nad którymi będziemy przelatywać, np BRAVO, ECHO itd. Należy podać oczywiście lotnisko startu i docelowe. Należy też podać wysokość na jakiej maksymalnie będziemy lecieć, więc podajemy np 5000ft i możemy lecieć max 5000ft. |
Owszem, punkty VFR punktami VFR, ale gdy takich punktow nie ma wtedy mozna podac współrzędne badz nazwy miejscowosci tak jak wyzej pisalem. Wysokosc owszem, do podania, ale nie obligatoryjnie, mozna ja podac ustnie. Mowa ciagle o locie w przestrzeni G.
Cytat: | Drogi lotnicze to klasa C. W Polsce aktualnie mamy 2 klasy przestrzeni: C i G. |
Zapedzilem sie Przepraszam
|
|
Powrót do góry |
|
|
malo
Dołączył: 11 Mar 2007
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Puławy
|
Wysłany: Czw 22:25, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | W planie lotu nie wpisuje się nazw miejscowości, rzek itp. Jedynie nazwy punktów nad którymi będziemy przelatywać, np BRAVO, ECHO itd. Należy podać oczywiście lotnisko startu i docelowe. Należy też podać wysokość na jakiej maksymalnie będziemy lecieć, więc podajemy np 5000ft i możemy lecieć max 5000ft. |
Nie bardzo rozumiem z tymi punktami "BRAVO, ECHO". Wogóle nie wiem o co z nimi chodzi, zaczynam się domyślać ale nie jestem pewien....
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 23:33, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
malo napisał: | Nie bardzo rozumiem z tymi punktami "BRAVO, ECHO". Wogóle nie wiem o co z nimi chodzi, zaczynam się domyślać ale nie jestem pewien.... |
AIP -> AD 2 EPWA 7-2-1
Sa to punkty VFR. Charakterystyczne punkty terenu opisane wspolrzednymi, na ktore mozna nawigowac wzrokowo.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Vincenzo
Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wrocław/Rzeszów
|
Wysłany: Pią 8:36, 16 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Najczęściej są to punkty na granicy CTRu i w nim, dzięki którym ruch VFR wokół lotnisk kontrolowanych jest uporządkowany.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 16:48, 16 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
A jak z tych punktow korzystac opisane jest w procedurach operacyjnych lotniska. Mozna doszukac sie tras VFR, "holdingow" wizualnych nad punktami, wchodzenia/wychodzenia z kregow oraz wiele wiele innych, wielu innych. Polecam poczytac AIP.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
Wysłany: Pią 17:37, 16 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | A jak z tych punktow korzystac opisane jest w procedurach operacyjnych lotniska. Mozna doszukac sie tras VFR, "holdingow" wizualnych nad punktami, wchodzenia/wychodzenia z kregow oraz wiele wiele innych, wielu innych. Polecam poczytac AIP |
Janku, W AIP opisana jest fajnie Warszawa. Na mapce są rozrysowane holdingi nad punktami VFR, są przykładowe trasy VFR... Moje pytanie: Co z balicami? Przeszukałem pobieżnie AIP, mapa jest, punkty są, ale nie ma nic o holdingach. Czy stosuje się je w TMA Kraków? Czy można gdzieś znależć przykładowe trasy VFR dla tych okolic Polski?
Z góry dzięki,
Barthez
|
|
Powrót do góry |
|
|
Janek
Administrator
Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 19:10, 16 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
@Barthez, odpowiem na szybko bez przegladania publikacji Krakowskiej.
Jesli nie jest tam opisane jak nalezy wykonywac holdingi przypuszczam, ze mozna wykonywac je wedle uznania lub tak jak poradzi kontroler. A co do tras - wedle uznania pilota.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Barthez
Administrator
Dołączył: 23 Lip 2006
Posty: 360
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Radomsko
|
Wysłany: Pią 19:46, 16 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | A co do tras - wedle uznania pilota. |
Spodziewałem się takiej odpowiedzi
Ale nie chcę mi się wierzyć, że nigdzie nie znajdzie się proponowanych tras VFR (na realu oczywiście). Będę szukał
Pozdrawiam.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Vincenzo
Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wrocław/Rzeszów
|
Wysłany: Pią 20:32, 16 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
W praktyce dla VFRów nie podaje się raczej instrukcji dot. holdingu, raczej polecenie "oczekujcie w punkcie NOVEMBER" etc.
|
|
Powrót do góry |
|
|